Yoga & Meditatie

naar binnen luisteren

Waarom?

Er zijn  veel redenen om yoga en meditatie te beoefenen. Je kunt yoga doen om je lichamelijk fit en vitaal te voelen. Leren mediteren wanneer je te maken krijgt met overbelasting en te veel stress. Verlichting zoeken voor (psychische) klachten. Steeds meer mensen zijn ook op zoek naar betekenisvolle ervaringen en een diepere verbinding met zichzelf en hun omgeving.

Wat is het?

Yoga heeft een geschiedenis van meer dan 5000 jaar. Enerzijds is het een filosofisch systeem waarin het bewustzijn bestudeerd wordt. Tegelijkertijd leert het je technieken om naar binnen te keren en kijken, bewuster te leven, om gezond te blijven, je geest rustig te maken en je vervuld te voelen. De beoefening en bestudering van yoga en meditatie vraagt om toewijding en discipline. De keuzemogelijkheden zijn:

“Neuroscience research shows that the only way we can change the way we feel is by becoming aware of our inner experience and learning to befriend what is going inside ourselves.”

– Bessel A. van der Kolk-

Kundalini Yoga Lessen

rather than thinking and analysing

Wat is het?

Kundalini yoga zoals onderwezen door Yogi Bhajan is een veelzijdige dynamische vorm van yoga met een krachtige en snelle werking. Een uitgekiende timing en combinatie van technieken draagt bij aan deze impact. 

Dynamische oefeningen, ademtechnieken, lichaam en handposities, mantras, meditaties, ontspanning maken er allemaal deel van uit.  

Wat is het effect?

De effecten kunnen direct en ook bij minimale beoefening ervaren worden. Je merkt al gauw dat de oefeningen voedend en vitaliserend zijn. Dit werkt via o.a. het zenuwstelsel en het klierstelsel. De meditaties werken krachtig in op hersenen en mind. KY werkt enerzijds ontspannend en anderzijds draagt het bij aan doorzettings- en uithoudingsvermogen. Ook wordt het vermogen om je geest tot rust te brengen sterker.  De oefeningen en meditaties zijn er op gericht dat je meer controle krijgt over het denken en over emoties. Het geeft de kracht om vastzittende patronen te doorbreken. Het intuïtieve vermogen wordt gestimuleerd.

Bij meer continuïteit brengt KY langzaam en geleidelijk het bewustzijn op een nieuw plan en kom je dieper in contact komt met jouw diepste kern. Het wordt niet voor niets de yoga van het bewustzijn genoemd. 

Stapje bij beetje wordt je horizon wijder doordat je jezelf op het niveau van ervaren gaat begrijpen in relatie tot het universum en de oneindigheid. Dit is merkbaar op een subtiel niveau van voelen en ervaren.

Leer ook de transformerende technieken en teachings van de KY gebruiken voor meer balans, gezondheid, persoonlijke en spirituele groei, bij ouder worden en/of herstel van ziekte of burn out.

Reguliere Kundalini yoga les

Maandagmorgen 9 – 10.15 uur

Kundalini yogalessen voor 55-plussers

Maandagmorgen 10.45 – 12 uur

Meer info

Yoga en meditatie bij psychische klachten

listening to the body

“Real change happens in the body at the feeling level. It involves movent of energy, not just thoughts.”

-Guru Ratana

Yoga en meditatie zijn geen vervanging voor een psychologische  behandeling. Zij hebben vooral een preventieve werking ten aanzien van het ontstaan van psychische klachten.  Wel zijn er medicinaal werkende oefeningen en meditaties. De beoefening van yoga en meditatie technieken kan bovendien een psychologische of psychotherapeutische behandeling ondersteunen. 

Waarom?

Ons lichaam en onze geest communiceren voortdurend met elkaar en functioneren als een eenheid met een ingenieus zelfregulerend vermogen. Onverwerkte ervaringen en/of onbewuste negatieve patronen van denken en voelen kunnen dit systeem uit evenwicht brengen. Een verstoord evenwicht kan negatieve patronen oproepen en versterken.
Het bewust worden van de (subtiele) interne sensaties in ons lichaam met een open houding kan ons helpen om deze cirkel te doorbreken. Hiermee kom je met de aandacht “uit je hoofd” en “in je lichaam. In contact met jezelf, je lichamelijke belevingen en je omgeving. Het aangeboren vermogen tot zelfregulatie en vitaliteit herstelt zich. 

Yoga op voorschrift van de dokter? Lees hier

Wanneer?

  • overbelasting
  • snel overspoeld voelen
  • ontregeld stress mechanisme
  • concentratieproblemen
  • gejaagdheid 
  • piekeren 
  • angst 
  • somberheid
  • niet goed kunnen verwerken van prikkels
  • verlies van veerkracht
  • verhoogde prikkelgevoeligheid
  • uitputting
  • gevoelloosheid
  • overmatig alert zijn
  • niet kunnen ontspannen

Mind-body training
Meer info 

Klachten sensitieve yoga en meditatie les
Meer info 

Individuele begeleiding bij adem en ontspanning
Gerda Wolff

Cursus yoga-psychologie: Journey home

from beyond the beyond comes the vibration that lives within every creature

Maak kennis met inzichten uit de yogapsychologie en filosofie die werken als eye–openers/wakker-makers, rechtstreeks bruikbaar in ons dagelijks leven.

In deze cursus maken we ruimte voor jouw eigen ontwikkeling. De werkwijze is themagericht, interactief en ervaringsgericht. Aansluiting  wordt gezocht bij de interesse en vragen van deelnemers. 

De cursus is geïnspireerd op teachings vanuit de kundalini yoga en karam kriya (toegepaste numerologie)

Waarom deelnemen?

  • Voor nieuwe inspirerende input om jezelf en anderen te begrijpen
  • Kennismaken met een referentiekader dat praktische handvaten geeft voor persoonlijke ontwikkeling en spirituele groei
  • Stimulans vinden om nieuwe stappen te gaan maken in je dagelijks leven
  • Voor verdieping van jouw yoga-practice

Wanneer:
Vrijdagavond 19.00-21.00u
8. 15 okt, 5, 19 nov, 3, 17 dec 2021, 14, 28 jan, 11, 25 feb,  11, 25 mrt 2022

Kosten:
12 bijeenkomsten: 300 euro/ Studenten 175 euro

Meer info: www.anahatanijmegen.nl/journey-home/

Lees reviews

Mind-body training

zonder oordeel luisterend

Wat is het?

Groepstraining om te werken aan het versterken van lichaamsbewustzijn en het verlichten van stress en psychische klachten. We werken ervaringsgericht met mindfulness, zelfcompassie oefeningen, ademhalingstechnieken, ontspanningsoefeningen, yoga en meditatietechnieken. Je leert ook over inzichten uit het nieuwste (neuro)psychologische onderzoek en inzichten en technieken uit eeuwenoude oosterse tradities.

Waarom?

Helpt je om uit de greep te komen van symptomen van stress, van piekeren en van klachten zoals angst en somberheid.
Je komt dieper in contact met jezelf, je lichamelijke belevingen en je omgeving.
Je krijgt meer controle over je denken en je emoties.
Je leert om je zenuwstelsel te kalmeren en in balans te brengen.
Werken aan jezelf in een groep ondersteunt je proces.
Je krijgt handvaten voor het dagelijks leven om jezelf te kalmeren en zelfcompassie door je heen te laten stromen als een medicijn. 

Na aanmelding maken we een telefonische afspraak om af te stemmen.

Lees reviews

Klachten-sensitieve yoga en meditatie les

trust what you hear  when you listen, you will swim across all difficulties 

15de Pauri Japji-

Voor wie?

Misschien wil je graag aandacht besteden aan het contact met je lichaam, maar merk je dat een gewone yoga les voor jou (nu) niet past omdat je het als onprettig of te heftig ervaart.

Wanneer?

  • Burn-out klachten
  • Lichamelijke klachten
  • Angst of stemmingsklachten
  • Slaapproblemen
  • Snel overprikkeld
  • Afgesloten van je gevoel
  • Herstel bij ziekte
  • Long Covid  klachten
  • Chronische pijn

Hoe werkt deze les?

Je kunt in deze lessen in je eigen tempo werken.  De oefeningen helpen je in verbinding te komen met wat je ervaart en voelt zonder te forceren of overspoeld te raken.  Zij dragen bij aan meer vertrouwen in het zelfherstellende vermogen van je lichaam. Ook werken we toe naar het vergroten van weerbaarheid. We maken hiervoor gebruik van ademhalingsoefeningen, rustige, ritmische bewegingen, aardingsoefeningen en andere meditatieve technieken. Er is veel ruimte om ontspanning te vinden.  Je kunt ook thuis aan de slag met oefeningen die we je meegeven.

  • Middels rustige, ritmische en zachte oefeningen leren luisteren naar je lichaam.
  • In een veilige sfeer je eigen grenzen leren kennen en respecteren.
  • Stap-voor-stap voelen van (soms oncomfortabele) sensaties in het nu.
  • Geleidelijk aan ruimte creëren om interne triggers voor klachten waar te nemen en  leren verdragen.
  • Ten alle tijden mag je een time out nemen.
  • De lessen zijn geen vervanging voor therapie, maar kunnen wel ondersteunend werken tijdens een reeds lopend traject met medische of psychologische hulp.
  • Informeer ook naar mogelijkheden voor individueel begeleide trajecten bij Anahata

Wanneer:
Vanaf 19 oktober 2021 op dinsdagmiddagen  16-17.15 u

Kosten:
Normaal tarief: 200 euro voor 10 lessen, 25 euro losse les
Laag tarief: 150 euro, 20 euro losse les

Heb je een laag inkomen,  voel je dan vrij om mee te doen voor het lagere tarief of met ons te overleggen. Maak hierbij je eigen inschatting.

Na aanmelding maken we een telefonische afspraak om af te stemmen.

Zomer lessen voor het immuunsysteem

Je hoeft geen voorkennis of ervaring te hebben, de lessen zijn voor iedereen toegankelijk. Je hoeft ook niet lenig te zijn om deel te nemen.  Yoga brengt energie in beweging en biedt je de mogelijkheid om ontspannen de zomer in te gaan. In deze lessen leer je hoe je jouw immuunsysteem sterk kan maken.

Praktisch

  • 20.00 – 21.15 uur
  • Aanmelden bij de docent
  • Verschillende soorten yoga en ook Zhineng Qigong komt aan bod
  • Losse les: € 11,- contant betalen bij docent

Neem gerust contact op voor overleg

Contact